Massasje

Rygg og skulder massasje – 25 min

Hvorfor får man nakkesmerter?

I dagens arbeidsliv er mange jobber forbundet med kontor og statiske arbeidsposisjoner foran PC med stor arbeidsmengde, høyt tempo og mye overtid. Kroppen vår er designet for bevegelse og variasjon, og en kontorjobb betyr ofte sitting over lengre perioder, lite bevegelse, ensidig og repetitiv bruk av armer og dårlig holdning. Dette medfører dessverre ofte en rekke plager i muskel- og skjelettsystemet som blant annet stiv nakke og stive skulder. I statiske posisjoner får man en ubalanse i muskelsystemet hvor enkelte muskler ofte blir brukt og andre sjeldent. Dette resulterer i økt og ujevn belastning i rygg, skuldre og armer. Andre årsaker til stiv nakke og smerter i muskulatur kan være psykologiske faktorer som stress, uro, bekymring, depresjon og angst. Dette over tid kan gi de samme symptomene som beskrevet.

Hvordan hjelper massasje på stiv nakke?

Feilbelastning over tid vil resultere i ømme punkter og knuter i muskulaturen, som er gir et usunt ”kjemisk» miljø i muskelfibrene. Det er veldig typisk å finne dette mellom skulderbladene, opp mot nakke og rundt skulderregionen. Disse smertene kan også sette seg i armer, korsrygg og setemuskulatur. Over tid vil dette gradvis forverres for så å gi ømhet og skape smerte i form av triggerpunkter i muskulatur. Ensidig repetitiv bevegelse fører ofte til belastningsskader som blant annet senebetennelse og spenningshodepinne. Regelmessig massasje er derfor å anbefale for å vedlikeholde muskulatur og forebygge slike plager. Massasje vil myke opp stramme muskler, redusere triggerpunkter samt stimulere sirkulasjonen slik at kroppen rensker ut avfallsstoffer som har hopet seg opp.

Massasje
carpe-diem-ins_small